Cursed - III, Architects Of Troubled Sleep

27-03-08 16:53:06 / door pureandsimple / band: Cursed / album: Cursed - III, Architects Of Troubled Sleep (2008)

Ten tijde van de debutplaat (One) heb ik Cursed in de Goudvishal gezien. Ik wist toen niets van die band, en werd compleet weggeblazen. Letterlijk. Thrashy sludgemetal stijf van de aggressie zoals voor mij toen nog ongekend was. Die duistere kant, de boze punkrock attitude, de noisy metal klanken. Ik was verliefd! Nog steeds in One dé soundtrack voor mijn woede en haat. Een brok pure emotie waardoor ik wil vechten, neuken, spugen, schoppen en schreeuwen tegelijk. De energie en intensiteit doet mij van pure afgunst en woede bijna barsten. Ik draai One dan ook zeker niet dagelijks, maar als ik zo’n dag heb dan moet er ook iets kapot. Een gevoel wat alle liefhebbers van oprechte zware/ duistere rock (in welke variant dan ook) vast wel kunnen begrijpen.
Ondanks dat ik II niet zo onverweldigend intens vond als die eerste kennismaking klinkt Cursed op al het plaatwerk, en dus ook op deze derde schijf, lomp en zwaar als Entombed, pissed off als Converge en bruut als Discharge. Alsof de essentie van hardcore gegrepen wordt in een duister jasje met metalpatches erop. Vanaf de onheilspellende intro-achtige Architects of Troubled Sleep tot de meer dan 7 minuten durende instrumentale outro genaamd Gutters is het weer intense woede, haat en aggressie wat de klok slaat. Luistervoer voor de goden! Of beter gezegd voor duivels, demonen en ander gespuis.
Megabummed dat Reflections, die er toch bekend staan om hun artiesten en producten met bijzonder veel respect te behandelen, ipv een boekje alleen een sticker op een plastic hoesje plakken. Ik vind dat het artwork, de teksten en titels ook onderdeel van een review zijn en weet zeker dat zij dat ook vinden/ begrijpen. Ach, ik zie het volledige product wel zodra ik de LP op de kop tik.
Bij voorkeur afspelen met het volume vol open en met alle breekbare spullen achter slot en grendel.

TRACKLIST
01. Architects of Troubled Sleep