Jera on Air

04-06-11 20:01:00 / door trilob / band: Atlas Losing Grip / concert: 02-06-11 - Jera On Air 2011 - Jera 70 - Ysselsteyn

Jera on Air

Jera on Air heeft dit jaar geluk met het weer. Een heerlijk zonnetje is de voorbode voor een prachtige dag. We worden om half 1 opgepikt door Tom en op de heenweg worden de eerste pilsjesopengetrokken. Wanneer we aankomen op het terrein horen we in de verte de laatste tonen van Gewapend Beton. Omdat ik toch geen groot fan ben kies ik voor het halen van bonnen en een praatje bij de Shieldjes. Ik ben ook geen groot fan van Kensington maar moet toch maar even een nummertje gaan kijken. Slechte britpop meuk met een klein laagje ska gemaakt door te hippe jongetjes in te strakke broekjes. Dat betekend dat we maar weer naar buiten lopen om de bonnetjes om te ruilen voor vloeistof.

Ik ben niet de enige die aan het bier zit en het eerste dronken volk spot ik om half vier bij Random Hand. Het dronken volk en de liefhebbers van Ska gaan al vroeg in de middag los op deze feestmuziek inclusief trombone en de sfeer zit er al aardig in! Ook al stelt het allemaal niet zo veel voor, Random Hand is enthousiast en ze maken er een feestje van. Ondertussen stapelen de jonge meisjes zich vast op voor het podium van de mainstage om de 'powerrockers' van Makebelieve te aanschouwen. Het leek me een veilige keuze deze band maar over te slaan.

Een van mijn favorieten mag het podium opklimmen voor de de eerste skate-punk deuntjes van de dag (Octopussys heb ik gemist dus die tel ik voor het gemak maar niet mee). Ik heb Venerea al een aantal keer mogen aanschouwen en dat was altijd een feestje! Mijn verwachtingen waren dan ook hoog gespannen, maar helaas viel het tegen. De band speelde een prima set en gaf een degelijke show maar toch hadden de negatieve factoren de overhand. Het geluid was behoorlijk slecht, het was vroeg op de middag, het publiek kende de nummers niet en de publieksreactie viel dan ook tegen. Deze band heeft wat oude lullen in het publiek nodig (of in ieder geval wat volk dat mee kan zingen) en die ontbraken vandaag (dit is het nadeel van veel verschillende genres op een festival). Een paar dronken pubers probeerden het nog wel en dit was wel vermakelijk.

The Blackout was de volgende band op het progrmma. De publieksreactie was aanzienlijk beter en ondanks de half lege tent ging het aardig los. De slechte grappen van Gertje Shield en Corjan maken het allemaal nog verdraaglijk maar the Blackout is niet om aan te gluren. Een aantal nummers eindigen met een sample en ik krijg de indruk dat de band met een bandje meespeelt. The Blackout is een band met twee zangers en dat is voor mij echt een minpunt. Ik blijk een van de weinigen te zijn die zich hier aan ergerden want aan de verkoop van shits te zien blijkt dit DE band van het festival te zijn.

Op wonderlijke wijze weet ik the Setup en Rise and Fall te missen en hier baal ik wel van aangezien deze bands van te voren wel op mijn kijk-lijstje stonden. Het bier en de gezelligheid eisen hun tol en het tijdschema had ik beter in de gaten moeten houden. Toch verwacht ik nog wel een kans te krijgen beide bands op andere podia te aanschouwen. Van achter uit de tent pakken we, onder genot van de zoveelste gele rakker, samen met de gasten van Venerea nog even Peter Pan Speedrock mee. Ik vertel ze dat ik Peter Pan op een of andere manier altijd heb weten te ontlopen. Maar Venerea had al vaker vaker met ze gespeeld en waren er redelijk enthousiast over. Ik weet ook wel dat ik de muziek prima zou moeten trekken maar ik vond het toch altijd een net-niet band. PPS geeft een retestrakke show en weet me toch wel te overtuigen van hun kwaliteit. Voor mij is dit de verassing van het festival en ik besluit deze band toch nog maar een kans te geven. Zolang ze Dikke Dennis maar thuis laten zou ik er nog wel in kunnen komen.

Op het kleine podium speelt de reden om helemaal naar het zuiden af te reizen. Atlas Losing Grip speelt weer de pannen van het dak en is een band om serieus rekening mee te houden. De beste (90's) skatepunk die er op dit moment gemaakt wordt giert door de kleine tent. De lichte teleurstelling van Venerea die nog een beetje na zeurt wordt met de eerste klanken meteen weggevaagd. WAT een band en met een heerlijk gevoel waggel ik een half uur later de tent weer uit. VERLIEFD! Ik zweef naar de andere tent en met mijn hoofd nog in de wolken kan zelfs de emo van Silverstein mijn humeur niet kraken. Deze band speelt erg strak en met covers van Kid Dynamite en American Nightmare is het nog best vermakelijk. Helaas blijft het voor de rest maar troep.

Het zoontje van Sting mag met zijn bandje ook nog een paar liedjes spelen. Deze Britse pop/rock teert natuurlijk op de naam van pappa maar is te saai voor woorden. Fiction Plane staat in mijn ogen onterecht zo laat op de dag geprogrammeerd. Talco weet het publiek gelukkig wel te vermaken en zoals een ska band befaamd maken ze er een feestje van. Alle toeters en bellen waren uit de kast gehaald om het publiek op te warmen voor het drum 'n bass geweld van afsluiter Pendulum. Deze bands zorgden voor een waardige afsluiting van een heerlijk festival in de zon. Door de biertjes die maar 1,80 E kosten (het vermelden waard), de muziek op de achtergrond en een prima dagje Limburg hossen we terug naar de auto.

Tom nog bedankt voor deze trip en Iris bedankt voor het lenen van de foto's!

Klik voor meer foto's!

Score: 80/100