The Wonder Years - Sleeping On Trash

16-02-13 15:07:00 / door pureandsimple / band: The Wonder Years / album: The Wonder Years - Sleeping On Trash (2013)

The Wonder Years - Sleeping On Trash

Ik heb begin jaren 90 de serie The Wonder Years met heel veel plezier gekeken. Gave serie. Misschien moet ik het weer eens downloaden. Maar dat ter zijde. Veel minder goede herinneringen heb ik aan mijn eerste kennismaking met de poppunkband The Wonder Years. Helemaal niet slecht ofzo, maar dat poppunk gedoe met een rauw randje om zowel mainstream als semi-underground aan te spreken... Mweh.

Ik moest dan ook even achter m’n oor krabben toen ik verschillende liefhebbers van kwaliteitspunk positief hoorde praten over deze band. Poppunk met een ielig rauw randje in de stijl van New Found Glory, en Four Year Strong? Dat is toch niets om enthousiast over te worden? Toen in 2011 Suburbia I've Given You All and Now I'm Nothing uitkwam begreep ik het wel een beetje. Daarbij is het live ook heel aanstekelijk. Het zit goed in elkaar en de band weet naast het meisjes, parties en onderbroekenlol ook zeker een meer serieuze noot te kraken. Wat dat betreft is het in hun eigen segment wel een grote jongen geworden ondertussen.

Dit Sleeping on Trash is een compilatie van ouder werk. Het begint met de Won’t Be Pathetic Forever 7”, met de uitstekende (instrumentale) opener Mike Kennedy is a Bad Friend dat de kick-off geeft. Mike Kennedy, de originele drummer, zit ondertussen niet meer in de band trouwens. Daarnaast zijn er tracks van splits, nog wat compilatietracks, een drietal covers (van Kid Dynamite, Lit en Fountains of Wayne) en krijg je als afsluiter ook nog 3 demotracks. 18 in totaal. Wat mij daarbij vooral opvalt is dat de band door de jaren heen muzikaal erg gegroeid is. Niets slechts te vinden op deze schijf, maar het is allemaal wel van een minder niveau dan hun laatste album. Ik raad sceptici (zoals ik) dan ook aan om te beginnen met Suburbia I've Given You All and Now I'm Nothing als je later dit jaar het 4e album van deze band op waarde wilt weten te schatten. Smaken verschillen, maar dat deze band goed is in wat ze doen staat niet ter discussie. Maar, zoals bij wel meer verzamelalbums: vooral verplichte kost voor wie z’n collectie compleet wilt hebben.

<< TRC - the Story So far Pure Love - Anthems >>